fredag 8 februari 2008

Fredagskakor

Jag har hittat en amerikansk blogg som jag tycker är härlig, den finns med i min blogglista: "A friend to knit with". Bloggerskan och hennes familj har en "cookie of the week" där en av familjemedlemmarna får välja vilken kaka som ska bakas. Kul idé! Jag och familjen (mest jag och sonen) tyckte att vi borde införa något liknande och bestämde oss för att införa "fredagskakor"(får se hur länge vår nya tradition håller i sig). Kul att baka tillsammans och mysigt att inleda helgen med lite mysfika!
Alltså, vill inte att min blogg ska spreta hit och dit utan vara en sy/sticka/virka/pyssla- blogg. Men bakat är ju väldigt pyssligt tycker jag - och jag tänker hålla mig till fredagskakor only!! Sonen fick välja idag: chokladbollar såklart! Här kommer receptet som vi bakade det på cafét jag jobbade på i min ungdom...Ljuvligt goda!!!


Chokladbollar

6dl havregryn + 210g smör + 1,5 dl socker + 5 msk kakao + 2 tsk vaniljsocker + 4 msk kallt kaffe + kokos till att rulla bollarna i

Gör såhär: Kör havregrynen i matberedare så att de förvandlas till små, små havregryns smulor. Tillsätt resten av ingredienserna. Kör allt i matberedaren en stund tills smeten är väl blandad. Rulla bollar, rulla i kokos. Barndomsfavoriten är klar - och snart slut! Mums!

Med tanke på texten på kakaoburken är det nog bara hälsosamt att många...





Inga kommentarer: