fredag 8 februari 2008

Vilken var din första skapelse?

Tröjan nedanför har fått lite blandade reaktioner -fast bara snälla, tack!!!- i fråga om färgvalet. Detta färgval får mig att tänka på mitt absolut första riktiga plagg jag sydde. OK, jag har alltid varit väldigt pysslig ända sedan jag var pytteliten så det har ju blivit en del barbiekläder i mer eller mindre vackra varianter och annat jox, mormor lärde mig virka grytlappar med rutor och hjärtan och lärde mig sticka smågrejer som sockors osv och sy...Men jag menar det där första riktigt riktiga plagget: Tror jag gick i trean på lågstadiet eller möjligtvis fyran, många minns säkert att byxorna var lite korta på den tiden. Och jag sydde mig ett par byxor i just lite såndär för kort modell - färgen var mintgrön och så var det rosa kantband nertill och vid fickorna. Jag var så nöjd!! Jag var kung (eller drottning eller vad man nu säger...) helt enkelt. Sy-kungen! Tyckte brallorna var så coola att jag nästan sprack av stolthet! Jamen ni vet, det var ju tider; en über-sprallig Vicki Benckert sjöng "Livet är som ett träd" iklädd rosa overall i Melodifestivalen och John Ballard sjöng "Rendezvous" i mintgrön kostym - fast Herrey´s (eller Härrejs som jag och mina polare sa) vann... (fast jag var nog den enda i Sverige som faktiskt hejade på Vicki)

Jag har ett skräckminne vad gäller stickning. På högstadiet skulle det stickas tröjor och jag valde en naturvit kofta i stumt, trist bomullsgarn. Jag stickade och tragglade och tragglade och stickade - inte blev tröjan någonsin klar för det! Men den avskräckte mig från att sticka tröjor i vuxenstorlek ända tills nu då jag faktiskt stickar på en tröja till mig själv...fast utan lång ärm.

Vilket är ditt första syminne eller första riktiga plagg?? Har du också något skräckminne vad gäller sytt/stickat/virkat?

Inga kommentarer: